Sunday 20 February 2011

تجمعات مردمی اول اسفند به رغم تمام فشارهای امنیتی


 جرس: یک هفته پس از راهپیمایی پرشمار ۲۵ بهمن شورای هماهنگی راه سبز امید از مردم دعوت کرد تا اول اسفند ماه به منظور برگزاری مراسم هفتم شهدای ۲۵ بهمن تظاهراتی برگزار شود. امروز به رغم تمام فشارهای امنیتی وارده، مردم در شهرهای مختلف ایران از راهپیمایی استقبال و در آن شرکت کردند.

گرچه هنوز تصاویر و اخبار کامل و جامعی از حوادث رخ داده در سطح شهرها به دست نرسیده است، شاهدان عینی از استقبال  مردمی از یک سو و شمار بالای نیروهای امنیتی و انتظامی  و لباس شخصی خبر می‌دهند.

از ساعت اولیه ظهر امروز، به گزارش شاهدان عینی، تجمعات اول اسفند در جو امنیتی – پلیسی حاکم بر مناطق مرکزی و اصلی شهر آغاز شد، اما بعد از اولین موج درگیری ها، حضور مردم  در میدان ولی عصر چشمگیر بوده است.

به گزارش شاهدان عینی و منابع خبری، نیروهای گارد ضد شورش در برخی میادین پایتخت حضور چشمگیر یافته اند و محورهای انقلاب – ولی عصر، ولی عصر شمالی (حوالی جام جم و همچنین میدان ولی عصر)، میدان هفتم تیر و همچنین خیابان سهروردی، تجمعاتی شکل گرفته و مردم شروع به شعار دادن و فریاد الله اکبر کردند.

بر اساس این گزارش ها نیروهای نظامی و گارد ضد شورش با دهها دستگاه موتور سیکلت میدان ولی عصر را بسته و در تجمع حوالی جام جم (صدا و سیما) فریادهای مرگ بر دیکتاتور و الله اکبر توسط حامیان جنبش سر داده  شد.

یکی از شاهدان عینی به جرس گفته است که "میدان ولیعصر شدیدا شلوغ شده و یگان های ضد شورش به سمت جمعیت لحظاتی پیش گاز اشک آور شلیک کرده اند و جنگ و گریز خیابانی به سمت بلوار کشاورز و خیابان کریمخان شکل گرفته است."

همچنین گزارشهای رسیده حاکی از تجمع گروهی از شهروندان معترض در خیابان توانیر تهران بوده است. بنابراین گزارش شهروندان در دسته های ده ها نفری شعار الله اکبر و مرگ بر دیکتاتور سر می دهند و دست های خود را به علامت پیروزی بالاگرفته اند. موتور سوارهای بسیج با حرکت در پیاده روها و ضرب و شتم شهروندان در صدد پراکندن معترضان هستند. این گزارش همچنین حاکی از شدت یافتن درگیریها در حوالی میدان ونک است.

تارنمای ندای سبز آزادی نیز گزارش داده است که با پایان یافتن ساعت کاری ادارات و سازمان ها هر لحظه بر تعداد مردم و آزادی خواهان اضافه می شود. حضور گسترده نیروهای امنیتی و لباس شخصی در خیابان های انقلاب و آزادی مشهود است. تعداد زیادی از تظاهرکنندگان در مسیر میدان ونک و چهار راه ولیعصر حضور دارند.

همچنین در تهران نیروهای ضد شورش در میدان پاستور، چهارراه کارگر، آذربایجان حضور دارند. ماموران نیروی انتظامی در ضلع شرقی میدان انقلاب مستقر شده و ماموران شهرداری سطلهای زباله را جمع می کنند تا از آتش زدن آنها جلوگیری شود.

این گزارش افزود "در محدوده صدا و سیما گزارش شده است که بخشی از نیروهای سپاه که پادگان آنها در پایین سازمان صدا و سیما قرار دارد، مسئول حفاظت از این سازمان شده اند. گستردگی مسیرهای تظاهرات امروز تمرکز نیروهای امنیتی را برهم ریخته و خودروهای آنان در تمام این مسیرها در حال رفت و آمد هستند."

همچنین گفته می‌شود، هوای تهران کاملا ابری  است و باد نسبتا شدیدی می وزد که از جهاتی به نفع تظاهرکنندگان است و کار نیروهای امنیتی را در پرتاب گاز اشک آور سخت می کند.

از میدان انقلاب خبر می رسد که لباس شخصی ها از کتاب فروشی های حوالی دانشگاه تهران می خواهند تا هرچه سریع تر مغازه های خود را تعطیل کنند. در مقابل دانشگاه تهران و دانشگاه شریف تعداد زیادی از خودروهای انتظامی و موتورهای یگان های ضد شورش مستقر شده اند.

آخرین گزارش ها از تسلط مردم بر میدان ولی عصر و شکل گیری تجمعی وسیع در آن خبر می‌داد.

از سوی دیگر از تهران خبر می‌رسد که دقایقی پس از شکل‌گیری تجمع اعتراضی امروز، مامورین نظامی- امنیتی در میدان هفت تیر به سوی مردم تیراندازی کردند.

به گزارش دانشجونیوز بر اثر شلیک این نیروها که مجهز به سلاح گرم بودند، یک نفر از معترضین در میدان هفت تیر به شهادت رسید. همچنین بر اثر درگیری ها در میدان هفت تیر تعدادی دیگر از مردم نیز مجروح شدند.

یکی از حاضران در صحنه به دانشجونیوز گفت: شدت جراحت وارده بر فردی که مورد هدف گلوله قرار گرفت، به حدی بود که این شهروند پس از دقایقی در میدان هفت تیر جان سپرد.

این در حالی است که بی بی سی فارسی هم به نقل از یک شاهد عینی دیگر گزارش کرده است که صدای تیراندازی از حوالی خیابان عباس آباد در تهران شنیده است.

مسئولین مختلف جمهوری اسلامی طی روزهای گذشته هشدار داده بودند که به شدت با تجمع مردم برخورد خواهند کرد. خبرگزاری فارس نیز از صبح امروز با انتشار خبری، پیشاپیش اعلام کرد که مردم توسط نیروهای مخالف جمهوری اسلامی کشته خواهند شد. اما علیرغم این مسئله گزارش های متعدد حاکی از آن است که شهرهای مختلف ایران از جمله اصفهان، شیراز، مهاباد، سنندج، رشت و... شاهد حضور و تجمع مردم معترض است.

در تهران اخبار رسیده حکایت از درگیری نیروهای امنیتی با معترضان در میدان انقلاب دارد. گزارش ها همچنین حاکی از آن است که حوالی میدان ونک و پارک ملت شاهد انبوده جمعیت معترض بوده است.

بی بی سی ساعتی پیش گزارش داده است که جمعیت معترض سبز در بلوار کشاورز در حال شعار دادن و حرکت به سمت میدان ولیعصر بوده است. این در حالی است که برخی گزارش ها حکایت از آن دارد که در میدان ولیعصر پلیس ضد شورش به سمت جمعیت گاز اشک آور شلیک کرده است.

از دیگر سو، وبسایت کلمه گزارش می‌دهد، تعداد زیادی از موتور سواران که مشخص نیست دقیقا به کجا وابسته‌اند، در خیابان‌های مرکزی تهران به ویژه میدان‌های اصلی شهر در حال برگزاری مانور قدرت هستند. گفته می شود اغلب این موتور سواران از نیروهای لباس شخصی، بسیج و نیروهای امنیتی هستند.

حرکات موتور سواران به گونه ای است که قصد ایجاد رعب و وحشت شدید را در میان مردم و جلوگیری از شکل گیری تجمع‌های بزرگ را دارند.

حضور مردم در نقاط مختلف شهر تهران به‌ ویژه خیایان ولی عصر و انقلاب چشمگیر است..

اول اسفند در شهرستان‌ها

علاوه بر تهران، مردم در شهرستان‌های ایران نیز دست به تجمع و راهپیمایی زده‌اند. از اصفهان خبر رسید که جمعیت مردم معترض در میدان انقلاب اصفهان از ساعتی پیش رو به افزایش است.

بنا به اخبار رسیده به جرس، بسیاری از معترضان که از اصفهان و شهرهای اطراف در این میدان جمع شده‌اند در گروه‌های چند ده نفری جمع شده و به طور پراکنده شعار می‌دهند.

علاوه بر این گفته می‌شود در دروازه شیراز این شهر، جمعی بسیجی مستقر شده‌اند و در خیابان نظر شرقی عده‌ای موتور سواران لباس شخصی با در دست گرفتن پرچم جمهوری اسلامی در ورودی خیابان ایستاده‌اند. گروه‌های یگان ویژه نیز در میدان انقلاب و اطراف آن مستقر شده‌اند اما هنوز گزارشی مبنی بر درگیر شدن آنان با مردم نرسیده است.

همچنین خیابان مطهری رشت امروز شاهد درگیری شدید مردم معترض با نیروهای امنیتی و لباس شخصي‌ها در این شهر بود.برخی از شاهدان عینی از رشت، شمار افراد شرکت کننده در این راهپیمایی را بیش از روز ۲۵ بهمن برآورد کرده‌اند.

 این شاهدان همچنین از شمار بالای بسیجی‌ها و نیروهای امنیتی و انتظامی در شهر خبر دادند که با تهدید و ارعاب سعی در متفرق کردن جمعیت داشتند.

از شیراز نیز خبر می‌رسد با افزایش جمعیت مردم معترض خیابان‌ها، نیروهای انتظامی و لباس شخصی به مردم حمله ور شدند.

نیروهای انتظامی و لباس شخصی با حضور گسترده در خیابان‌ها و میادین اصلی شهر و همچنین مانور با موتور، قصد ایجاد رعب و وحشت دارند و حتی عابرین و رانندگان عادی را نیز مورد ضرب و شتم قرار می‌دهند. گفته می‌شود شيرازي ها در خيابان‌های ملاصدرا و حوالي ميدان نمازی و دانشگاه مهندسي دست به تظاهرات زدند. 


گفته می شود مردم زاهدان نیز امروز در ساعت ۴ بعد از ظهر از خیابان دانشگاه به طرف میدان امام علی تظاهرات کرده اند و شعارهای علیه دیکتاتور سر داده اند.

همچنین اعتصاب گسترده در سطح مهاباد- مردم در خيابانهاي اصلي شهر مغازه ها را تعطيل كرده اند.در ميدان اصلي شهر در ساعت حوالي 15 درگيري در بين جوانان و نيروي انتظامي رخ داد.

No comments:

Post a Comment