Wednesday 2 February 2011

کانادا حکم اعدام سعید ملک پور را محکوم کرد

آقای ملک پور که مقیم کاناداست سه سال پیش برای دیدار با پدر بیمارش به ایران بازگشت

دولت کانادا یکبار دیگر حکم اعدام سعید ملک پور، شهروند ایرانی مقیم کانادا را که متهم به مدیریت "سایت مستهجن" است محکوم کرد.

ملیسا لنتسمن، سخنگوی وزارت خارجه کانادا به خبرگزاری فرانسه گفت: "کانادا عمیقا نگران ادامه نقض فاحش حقوق شهروندانی ایرانی و کسانی که تابعیت دوگانه دارند، توسط مسئولین ایرانی است."

سعید ملک پور که 35 سال دارد متهم به طراحی و اداره سایت های مستهجن، آشوب علیه حکومت و توهین به مقدسات اسلامی شده است.

سخنگوی وزارت خارجه کانادا گفت: "ما همچنان از ایران می خواهیم به تعهدات داخلی و بین المللی خود عمل کند و روند عادلانه آیین دادرسی را برای همه شهروندان خود و سایرین تامین کند."

آقای ملک پور متخصص برنامه ریزی کامپیوتری است و نرم افزاری را برای انتقال عکس طراحی کرد.

به گفته کمپینی که برای آزادی او به راه افتاده، از نرم افزار ساخت آقای ملک پور بدون آنکه خودش بداند برای راه اندازی سایت های مستهجن استفاده شده است.

او در سال 2004 به کانادا رفت، اما چهار سال بعد که برای دیدار با پدر بیمارش به ایران بازگشت، بازداشت شد. وی در دسامبر گذشته به مرگ محکوم شد.

کانادا می گوید از این حکم بسیار نگران است، اما بدلیل آنکه آقای ملک پور شهروند کانادایی نیست، مستقیما دخالت نکرده است.

عباس جعفری دولت آبادی، دادستان عمومی و انقلاب تهران، روز یکشنبه گفت برای دو نفر از مدیران "سایت های مستهجن" حکم اعدام صادر شده و این احکام برای تایید نهایی به دیوان عالی کشور ارسال شده است.

آقای دولت آبادی نام این دو متهم را ذکر نکرد، اما پیش از این خانواده سعید ملک پور اعلام کرده بودند که در پرونده موسوم به مضلین ۲ (برخورد با سایت های اینترنتی مستهجن) برای او حکم اعدام صادر شده است.

فاطمه افتخاری، همسر سعید ملک پور، پیش تر در نامه ای به صادق لاریجانی، رئیس قوه قضائیه ایران، نوشته بود که اتهامات همسرش که در جریان یک دادگاه ۱۵ دقیقه ای مطرح شده "خلاف واقع" است و به راحتی با حضور یک متخصص علوم کامپیوتر در دادگاه می توان عدم صحت آنها را ثابت کرد.

طی روزهای اخیر سازمان های حقوق بشری نسبت به افزایش اعدام ها در ایران ابراز نگرانی کرده اند و اتحادیه اروپا اعلام کرده که اعدام ها در ایران "به مرز هشدار" رسیده است.

No comments:

Post a Comment