Friday 1 April 2011

كويت چند ديپلمات ايراني را اخراج مي كند

شيخ محمد الصباح وزير خارجه كويت روز پنجشنبه اعلام كرد كه سه ديپلمات ايراني را به اتهام جاسوسي، "عنصر نامطلوب" شناخته و اخراج مي كند.

وي كه در پارلمان كويت با خبرنگاران صحبت مي كرد گفت كه اين ديپلماتهاي ايراني جزئي از شبكه جاسوسي هستند كه دادگاهي در كويت روز سه شنبه سه عضو آن را به مرگ محكوم كرد.

ايران اين اتهام هاي كويت را رد كرده است.

رامين مهمانپرست، سخنگوي وزارت خارجه ايران گفت كه وزراي خارجه ايران و كويت عصر پنجشنبه با يكديگر گفتگوي تلفني كرده و علي اكبر صالحي وزير خارجه ايران بر تماميت ارضي، عدم مداخله در كويت و اهميت ثبات و امنيت اين كشور تاكيد كرده است.

كويت مي گويد اين شبكه جاسوسي به سال 2003 و هنگام حمله آمريكا به عراق باز مي گردد.

اما خبرگزاري ايرنا به نقل از آقاي صالحي اين موضوع را "دسيسه اي" براي ايجاد اختلاف بين دو كشور خوانده و گفته است وزيران خارجه ايران و كويت بر حل اين "سوء تفاهم" توافق كرده اند.

دادگاه كويت دو ايراني و يك كويتي را كه همگي در ارتش اين كشور خدمت كردند در مه 2010 دستگير و در دادگاهي غيرعلني متهم به انتقال اطلاعات نظامي و محرمانه و تصاوير تاسيسات ارتش كويت به ايران كرد.

يك روز بعد رسانه هاي عربي اعلام كردند كويت سفير خود در تهران را فراخوانده و كاردار ايران را نيز به وزارت خارجه احضار كرده است.

وزير خارجه كويت گفت مشاهده اين مدارك و شبكه جاسوسي كه به "بخش هاي رسمي جمهوري اسلامي مرتبط بود ... شوكه كننده بود."

شيخ محمد الصباح افزود: "در نتيجه ستاد بحراني در وزارت خارجه ايجاد و سفيرمان را از تهران فراخوانديم."

رسانه هاي كويتي مي گويند اين مردان به عكس برداري از سايت هاي نظامي كويت و آمريكا اعتراف كرده اند، اما اين متهمين گفته اند كه زير شكنجه مجبور به اين اظهارات شده اند.

به نوشته روزنامه هاي كويتي اين سه ديپلمات ايراني بدليل مصونيت ديپلماتيك قابل تعقيب نيستند.

در ماه مه سال گذشته، منابع كويتي اعلام كردند كه يك شبكه جاسوسي وابسته به سپاه پاسداران ايران كه به كسب اطلاعات در مورد تاسيسات نظامي كويت و ايالات متحده در آن كشور مشغول بود، كشف و اعضاي آن بازداشت شده اند.

چند پايگاه نظامي آمريكايي در كويت مستقر است و ايالات متحده از اين پايگاه ها به عنوان نقطه ترانزيت براي اعزام نيرو و تداركات به عراق استفاده كرده است.

اين منابع همچنين از ارتباط بعضي كاركنان سفارت ايران در كويت با اين شبكه جاسوسي خبر دادند كه از سوي مقامات جمهوري اسلامي به شدت تكذيب شد.

در پي انتشار اين خبر، مقامهاي وزارت كشور كويت تاييد كردند كه يك شبكه جاسوسي را كه در زمينه جمع آوري و انتقال اطلاعات به سپاه پاسداران ايران فعاليت داشت منهدم كرده اند و خواستار همكاري نزديكتر كشورهاي حاشيه جنوبي خليج فارس در امور امنيتي شدند.

No comments:

Post a Comment