Friday 1 April 2011

گزارش مشروح از تشييع نيمه تمام پيكر ميراسماعيل موسوي

قرار بر اين بود كه مراسم تشييع پيكر مرحوم حاج مير اسماعيل موسوي پدر مهندس مير حسين موسوي صبح امروز با حضور خانواده ايشان و مردم  برگزارشود.

به گزارش خبرنگار كلمه، نيروهاي انتظامي و امنيتي و همچنين لباس شخصي ها از نخستين ساعات بامداد امروز با حضور در خيابان پانزده خرداد و خيابان ها و كوچه هاي اطراف در محله درخونگاه  واقع در محله بازار در جنوب تهران به محاصره منطقه و كنترل ترددها مبادرت ورزيدند.

از ساعت ۸ صبح خيابان پانزده خرداد از تقاطع گلوبندك و ابوسعيد توسط نيروهاي انتظامي مسدود شده و مشايعت كنندگان امكان نزديك شدن به منزل مرحوم موسوي را با خودرو شخصي نداشتند.

در گزارشي ديگر نيز همسايه ها خبر از ورود نيروهاي امنيتي به منازل اطراف و استقرار بر پشت بام ها دادند تا رفت و آمد مردم را تحت نظر گرفته و از آن ها فيلم برداري كنند.

فيلمبرداري از شركت كنندگان در مراسم تشييع و تدفين ياد آور مراسم تشييع پيكر مطهر آيت الله مرحوم منتظري است كه در دو طرف خيابان هاي اطراف حرم نيروهاي لباس شخصي از مردم فيلم برداري مي كردند.

از شب گذشته و پس از اعلام خبر مراسم تشييع پيكر فضاي امنيتي و پليسي بر منطقه ي مسكوني آن مرحوم حاكم شد اما با وجود جو پليسي و انتظامي منطقه و همچنين عدم اطلاع رساني كافي و تعطيلات نوروزي، هزاران نفر از مردم و علاقمندان به خاندان موسوي با حضور در منزل مرحوم مير اسماعيل موسوي و كوچه هاي اطراف به قرائت فاتحه و ذكر صلوات پرداختند.

به گفته ي ناظران تعداي از زندانيان سياسي كه در حوادث بعد از انتخابات دستگير شده بودند در اين مراسم حضور داشتند همچنين دكتر قاسم زاده داماد ايت الله العظمي موسوي اردبيلي با حضور در منزل مرحوم موسوي از طرف اين مرجع تقليد به بازماندگان تسليت گفت و به نمايندگي از ايشان در مراسم شركت كرد.

ساعت ۹ صبح پيكر مرحوم مير اسماعيل موسوي از منزل خارج و بردوش مردم وفادار به اين خانواده تشييع شد. اما به محض عبور جمعيت از كوچه شهيد اكبر نژاد و ورود آن ها به خيابان ۱۵خرداد، صد ها تن از ماموران انتظامي و امنيتي با هجوم به مشايعت كنندگان پيكر را از دست مردم خارج و به طرز غير مودبانه و با پرخاش گري داخل امبولانس گذاشتند امبولانس را از محل خارج كردند.

نكته ي قابل توجه براي حاضرين اين بود كه با وجود آنكه اكثر مشايعت كنندگان ذكر لا اله الله را سر مي دادند و برخي از همسايگان آن مرحوم ومعتمدين محل قصد داشتند با ذكر مصيبت اهل بيت (ع) واشاره به سوابق مرحوم ياد وخاطره او را گرامي بدارند ماموران امنيتي برخورد كرده ومانع از انجام امور متداول مذهبي شدند.

به گفته ي يكي از شركت كنندگان، مشايعت كنندگاني كه قصد داشتند مسافت بيشتري را همراه جنازه در خيابان ۱۵ خرداد طي كنند و به محض ربودن پيكر مرحوم موسوي با سردادن شعار يا حسين ميرحسين مخالفت خود را با اين اقدام ماموران امنيتي ابراز كردند.

ماموران امنيتي كه از انبوه جمعيت و احتمال گسترش دامنه آن حضور مردم، وحشت زده بودند با كساني كه شعار يا حسين مير حسين را سر داده بودند برخورد و در اين ميان  تعدادي  را دستگير و تعدادي را نيز مورد ضرب وشتم شديد قرار دادند.

به گفته ي ناظران در اين ميان حاج ميرحسن موسوي پدر شهيد سيد علي موسوي كه رفتار ماموران را با مردم نمي توانست قبول كند زبان به اعتراض گشود كه بلافاصله دستگير و به محل نامعلومي انتقال داده شد.

از سوي ديگر جواد سليمي داماد مهندس موسوي و برادر ۳ شهيد هم مورد ضرب وشتم ماموران قرار گرفت و به همراه تعداد ديگري از منسوبين و نوه هاي مرحوم مير اسماعيل موسوي و مردم بازداشت شد كه  پس از چند ساعت آزاد شدند.

با نيمه تمام ماندن مراسم در محله درخونگاه مشايعت كنندگان به طرف بهشت زهرا حركت كردند كه در طول مسير اتوبوس ها و خودروهاي شخصي توسط گردان هاي موتور سوار نيروهاي پليسي امنيتي و لباس شخصي ها اسكورت مي شد.

از ديگر سو بسياري از مردم كه نتوانسته بودند در مراسم تشييع شركت كنند خود را به غسالخانه رسانده بودند لذا در بهشت زهرا پس از انتقال پيكر مرحوم موسوي به غسالخانه و انجام مراسم تغسيل و تكفيت، ماموران امنيتي مانع انتقال پيكر براي اداي نماز ميت در سالن عمومي شدند.

تا آنجا كه پرسنل سازمان بهشت زهرا از فضاي امنيتي حاكم بر محل و نحوه برخورد ماموران متعجب و دچار بهت و حيرت بودند.

بر اساس مشاهده ها، صدها تن از مردمي كه بي اطلاع از تشييع پيكر مرحوم موسوي براي دفن اموات خود به بهشت زهرا آمده بودند با مشاهده فضاي نظامي و امنيتي و اطلاع از مراسم ضمن اظهار همدردي با بازماندگان براي شركت در اين مراسم اظهار تمايل كردند كه ماموران اجازه حضور به انها را ندادند.

از آنجا كه هر لحظه بر خيل حاضران افزوده مي شد، سرانجام در يك محل كنترل شده و كوچك كه فقط گنجايش ۱۰۰ نفر جمعيت داشت و درب هاي آن را با غل و زنجير بسته بودند نماز ميت برگزار گرديد و اجازه ندادند عزاداران حاضر بر پيكر مرحوم موسوي نماز گزارند.

در اين بين حضور پر شمار چهره هاي مختلف سياسي دانشگاهي وزراي سابق نمايندگان قبلي مجلس روزنامه نگاران و دانشجويان چشم گير بود. همچنين خانواده ها و فرزندان تعدادي از شهداي انقلاب و دفاع مقدس نيز در اين مراسم حاضر بودند.

پس از برگزاري نماز نيز ماموران به هنگام انتقال جنازه به مردم حمله كردند كه برخورد بي ادبانه و پرخاشگرانه ماموران مورد انتقاد دكتر علي شكوري راد عضو شوراي مركزي جبهه مشاركت قرار گرفت و يكي از ماموران قوي هيكل و عالي رتبه امنيتي وي را مورد ضرب و شتم قرار داد كه موجب جراحت و خون ريزي در صورت و دهان ايشان شد. در اين ميان تعداد ديگري از مردم نيز دستگير شدند.

پس از اقامه نماز به نحوي كه در گزارش آمد از تحويل پيكر مرحوم حاج مير اسماعيل موسوي به خانواده ممانعت بعمل آمد و با انتقال وي به يك امبولانس از درب ديگر و به دور از چشم مردم در انتظار به سمت قطعه ۹ بهشت زهرا حركت داده شد.

پيكر مرحوم حاج مير اسماعيل موسوي در كنار نوه شهيدش سيد علي موسوي كه در عاشوراي سال۸۸ مظلومانه به شهادت رسيد به خاك سپرده شد.

عزاداران شركت كننده در اين مراسم مي گويند قطعه ۹ از ساعت ها قبل توسط نيروهاي انتظامي و امنيتي و لباس شخصي ها در محاصره كامل درآمده بود.

با ورود جنازه مراسم تدفين به سرعت انجام و از مردم خواسته شد سريعا و پس از ذكر مختصري مصيبت اهل بيت (ع) كه توسط يكي از مداحان خوانده شد محل را ترك كنند.

خبرها حاكي از آن است كه هم اكنون گارد ويژه در ۲ طرف خيابان ۱۵ خراد مستقر هستند و ابتدا و انتهاي ۱۵ خرداد شرقي را به وسيله ي گارد  بسته اند.

تعدادي ون پليس، موتورهاي پرشي، رونيزهاي اطلاعات و ماشين هاي گشت در محل حاضر شده اند، گمان مي رود نگراني اين افراد از آن است كه پس از بازگشت بيت موسوي جمعيت عزادار به محل براي تسليت به خانواده بيايند.

حاشيه ها:

*حضور انبوه مردم با وجود زمان كوتاه و امكانات محدود اطلاع رساني و تهديات زياد و دستگيري ها قابل ستايش بود.

* در بخش هايي از مراسم مردم و بويژه بانوان با سردادن شعار يا حسين ميرحسين مراتب تكريم خود را نسبت به مهندس موسوي و حمايت از او اعلام مي كردند كه با واكنش شديد ماموران مواجه شد و به دستگيري چند تن از آنان در خيابان ۱۵خرداد و بهشت زهرا انجاميد. ماموران مرد يكي از بانوان دستگير شده در بهشت زهرا را مورد ضرب و شتم قرار دادند اين در حالي است كه تعداي از ماموران زن نيز در بين مردم بودند.

*فضاي امنيتي حاكم بر خيابان ۱۵ خرداد، محله درخوتگاه و بهشت زهرا به گونه اي بود كه تعداد زيادي از معاونين وزارت اطلاعات و اطلاعات سپاه و پليس امنيت و ساير مديران سطوح مياني در محل حضور داشتند و به اصطلاح امنيت مراسم را زير نظر داشتند.

*تعداي از ماموران ارشد حاضر در محل با استفاده از عينك دودي و ماسك صورت خود را پوشانده بودند

*يكي از همسايگان مرحوم حاج مير اسماعيل موسوي با صداي بلند گفت: خدا شاهد است كه او مرد خيري بود هيچكس جز خير از اين مرحوم چيزي نديد. من شهادت مي دهم كه ايشان ۵۰۰ خانواده را تحت حمايت مالي خود قرار داده بود و كمتر كسي اين موضوع را مي داند مرحوم نزديك به ۶۰ سال در اين محله سكونت كرد و جز ادب اخلاق و بزرگوتري چيز ديگري از مرحوم نديد.

No comments:

Post a Comment