Sunday 19 December 2010

علیه خشونت… علیه حکومت اعدام و ترور


شکنجه امروز از این افکار سرچشمه می گیرد
آیت اله محمدی گیلانی:محارب بعد از دستگیر شدن،توبه اش پذیرفته نمی شود و کیفرش همان است که قران گفته.کشتن به شدیدترین وجه .حلق اویز کردن به فضاحت بار ترین حالت ممکن.تعزیر باید پوست را بدرد،از گوشت عبور کند و استخوان را بدرد.(روزنامه کیهان،۲۸ شهریور ۱۳۶۰)
آیت اله قدوسی: در زندان ها شکنجه صورت نمی گیرد اما مجازات اسلامی اعمال می شود.(مصاحبه با روزنامه کیهان۲۳ بهمن ۱۳۵۹)
آیت اله موسوی تبریزی:یکی از احکام جمهوری اسلامیت این است که هرکس در برابر این نظام عادل بایستد،کشتن او واجب است.زخمی اش را باید زخمی تر کرد تا کشته شود.این حکم اسلام است(مصاحبه با روزنامه کیهان،۲۹ شهریور ۱۳۶۰)
لاجوردی:ما در زندان ها تعزیر می کنیم و تعزیر با اجازه حکام شرع است(کتاب عبور از بحران اثر هاشمی رفسنجانی،صفحه ۴۴۰۵)
ایت الله ری شهری: اگر منظور از شکنجه همان تنبیهاتی است که اسلام به عنوان تعزیرات می گوید ما حتما ان را انجام می دهیم(مصاحبه با رادیو تلویزیون،۱۴ بهمن ۱۳۵۹ ).
برخی رویداد ها معنائی فراتر از خود دارند! رویدادهائی از این دست که در متن جامعه ایران جریان دارند، چهره واقعی حکومت ولائی-سپاهی را آشکار و برملاء می کنند؛ چهره‌ای که حکومت کنندگان با هر ترفندی سعی در لاپوشانی و بزک آن دارند، اما از آنجا که واقعیتی حی و حاضر است، از پشت نقاب و پرده فریب و دروغ مشاطه گری بیرون می افتد و بر ابعاد بحران عدم مشروعیت و بر دامنه رویگردانی‌های مردم از حکومت ولائی و دولت پادگانی می افزاید.

برخی رویداد ها معنائی فراتر از خود دارند! رویدادهائی از این دست که در متن جامعه ایران جریان دارند، چهره واقعی حکومت ولائی-سپاهی را آشکار و برملاء می کنند؛ چهره‌ای که حکومت کنندگان با هر ترفندی سعی در لاپوشانی و بزک آن دارند، اما از آنجا که واقعیتی حی و حاضر است، از پشت نقاب و پرده فریب و دروغ مشاطه گری بیرون می افتد و بر ابعاد بحران عدم مشروعیت و بر دامنه رویگردانی‌های مردم از حکومت ولائی و دولت پادگانی می افزاید.
ا عد ا م
خبرگزاری حقوق بشر ایران در تازه ترین روشنگری خود از “۱۲ اعدام در ماه آبان و ۱۷۰ اعدام در هشت ماه اول امسال” گزارش مستندی انتشار داده است. در شمار اعدام شدگان به نمونه‌ای استناد شده است که مصداق کیفر اعدام در مرز کودکی و نوجوانی است. ابعاد جنایتکارانه اعدام ها در ایران که در شرایط نقض ابتدائی ترین اصول و موازین حقوق بشر صورت می گیرد، پرده از خصیصه‌ای از حکومت ولائی بر می دارد که ذاتی آن است؛ در حکومت ولائی انسان تعریفی مبتنی بر مفاهیم ایدئولوژیک شده‌ی اسلام فقاهتی دارد؛ به این ترتیب که انسانیت و حتی حیثیت حیات انسان، مشروط و محدود به ارزش برتری بنام اسلام فقهای حاکم است. دبیر فقهای شورای نگهبان- آیت الله جنتی- غیر مسلمانان را بیرون از انسانیت توصیف کرده است و خطبه های او در نماز جمعه، موعظه کشتار و اعدام است. به هر کیفیتی که انسان در گفتمان اسلام فقاهتی مفهومی تجزیه پذیر است، حقوق و آزادی انسان نیز، کمیتی شقه شقه و تنها از آن خودی هائی است که ولایت مدار و پیرو ولایت مطلقه فقیه هستند.
اعدام شهلا جاهد تازه ترین نمونه از جباریت و شقاوت قضاوت فقاهتی در ایران است. بردار کردن او، از پس ۸ سال به اصطلاح دادرسی، در زاری و التماس و التجاء شهلا که می گفت اعتراف اولیه ناشی از فشار شکنجه بوده و قاتل لاله او نیست، زخم تازه‌ای بر وجدان جامعه است. احساس درد این زخم، ناشی از احساس مسئولیت شهروندی در قبال این بیداد و شقاوت است. بررسی ابعاد گوناگون اعدام شهلا جاهد در مجال این یادداشت نیست. می توان دید قصاص تا چه اندازه بدترین نوع خشونت را در اذهان انسانها نهادینه می کند؛ بربریتی را به جامعه تحمیل می کند که در آن انسان محق و مجاز است که به خونخواهی و انتقام برخیزد و در کشتار همسر و همبالین، هموطن و همنوع، برائت و رضایت خود بجوید! قصاص روان جامعه را زخمدار و خونچکان می کند؛ تا زمانی که درد زخم‌هائی از این دست را در وجدان خویش احساس نمی کنیم، در ساختن آینده‌ای برای ایران، بری از قصاص وبیرون از بیداد و اعدام، کماکان ناتوان باقی خواهیم ماند.
سید عزت الله رشمه ای نما یند و دبیر اول سا زمان همبستگی ملی جو انان ایران(انگلستان)در سوئد

No comments:

Post a Comment